Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul 4. sınıf öğrenci tutumlarının incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada, 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanı konularının öğretiminde sınıf dışı eğitim etkinliklerinin uygulanmasının, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üzerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada “ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, uygun örneklem seçimi ile belirlenen, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı orta sosyo-ekonomik düzeyde bir okulun biri kontrol (n=31) biri deney grubu (n=33) olmak üzere iki 4. sınıfı oluşturmuştur. Uygulanan deneysel çalışma altı hafta sürmüştür. Altı haftalık bu süreçte deney grubunun dersleri sınıf dışı eğitim etkinlikleri temel alınarak, kontrol grubunda ise sosyal bilgiler dersi öğretim programı içeriği ve etkinlikleri ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak “İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS 23 programı kullanılarak betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler için t-testi, tekrarlı ölçümler için iki yönlü ANOVA ile yapılmıştır. Verilerin analizi sonucu, grupların sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği ön-test son-test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre sınıf dışı eğitim etkinlikleri ile sosyal bilgiler dersleri yürütülen deney grubu öğrencilerinin tutum düzeyleri, sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve etkinlikleri ile dersi alan kontrol grubu öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak, sınıf dışı eğitim yaklaşımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarında olumlu yönde etki ettiği belirlenmiştir. Araştırma sonucuna paralel olarak, öğrencilerde sosyal bilgiler dersine yönelik olumlu tutum geliştirmek, dersleri daha eğlenceli ve etkili kılmak için okul bahçesi ve sınıf-okul dışı öğrenme ortamlarından etkili bir şekilde faydalanılması gerektiği önerilmiştir.