Başlık için Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Makale Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 75, listelenen: 1-20
-
100 temel eser okuma yarışmaları üzerine eleştirel bir inceleme
(Bartın Üniversitesi, 2013)Okuma, bir harf dizisini doğru çözmeye, doğru seslendirmeye dayanan anlık bir eylem değil fiziksel ve zihinsel etkileşime dayanan bir süreçtir. Okuma, öğrenilebilen ve geliştirilebilen bir beceridir. Okuma becerisinin ... -
8. sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları
(Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2014) -
A sample application for use of biography in social studies; science, technology and social change course
(Journal of Education and Training Studies, 2017)The aim of this study is to evaluate the opinions of social studies teacher candidates on use of biography in science, technology and social change course given in the undergraduate program of social studies education. In ... -
The analysis of Kutadgu Bilig in terms of values education
(European Journal of Educational Research, 2018-04-15)Kutadgu Bilig is one of the literal works that shed light on Turk-Islam history and culture. In this study, it is aimed to examine Kutagu Bilig in terms of values that are involved in social studies teaching program. In ... -
Awareness of social studies teacher candidates on refugees in Turkey
(Elsevier, 2017)The aim of this study is to obtain information about the awareness of social studies teacher candidates about the refugee problem in Turkey. In this regard, a group of teacher candidates are asked their opinion on the ... -
Basic technology competencies, attitude towards computer assisted education and usage of technologies in Turkish lesson: a correlation
(Canadian Center of Science and Education, 2017)The present research was done to determine the basic technology competency of Turkish teachers, their attitude towards computer-assisted education, and their technology operation level in Turkish lessons, and to designate the ... -
Beşinci sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici ve bilgilendirici metinlerin okunabilirlik durumu
(Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2016)Gelişen teknolojiye rağmen ders kitapları en çok kullanılan araç gereçlerdir. Hedef kitleye uygun metinler öğretmenlerin işini kolaylaştıracağı gibi öğrencinin okuma zevk ve alışkanlığı kazanmasında önemlidir. Hedef ... -
+CA eki, sıfatın anlamını güçlendirir mi?
(Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2015)+CA eki, Türkiye Türkçesinde değişik görevlerde kullanılan ve kelimeye değişik anlamlar katan bir ektir. Gramerimizdeki genel kabullerden biri de bu ekin küçültme anlamlı sıfatlar türettiğidir. Bu nedenle söz konusu ... -
Dede Korkut’taki tartışmalı kelimeler (dresden nüshası) üzerine bir karşılaştırmalı dizin denemesi
(Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2012)Dede Korkut’un daha iyi anlaşılması, metnin doğru okunmasına ve anlamlandırılmasına bağlıdır. Dede Korkut’taki bazı kelimelerin nasıl okunacağı konusunda birçok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada, Dede Korkut’taki ... -
Dil bilgisi öğretiminde diğer derslerden yararlanma
(2009)Öğrenci, öğretimin merkezidir. Hazırlanan programlarda ve seçilen öğretim tekniğinde dikkate alınacak ilk unsur öğrencidir. Öğretim sürecinde, işlenen konu ile diğer dersler arasında ilişki kurmak, öğrenmeyi kolaylaştırır ... -
The effect of argumentative text pattern teaching on success of constituting argumentative text elements
(World Journal of Education, 2018)The aim of this study is to view how argumentative text pattern teaching influences constituting argumentative essay elements. The study was performed according to one-group pre-test post-test design. The study was carried ... -
The effect of summarization strategies teaching on strategy usage and narrative text summarization success
(Universal Journal of Educational Research, 2018)The purpose of this study is to examine the effect of summarization strategies teaching on usage of summarization strategies and narrative text summarization success. The study was carried out in a single-group pre-test-post-test ... -
Eğer ki ve illaki kelimelerinin yazımı hakkında
(2017-04)Yazım kurallarında veya herhangi bir kelimenin yazımında zaman zaman değişiklik yapılmaktadır. Yazım kurallarındaki değişiklikler, çoğu zaman bir bilgi kirliliği yaratmakta ve eğitim-öğretimi de olumsuz etkilemektedir. Bu ... -
Evaluation of human rights, citizenship and democracy course by teacher's vision
(World Journal of Education, 2018-04-15)Human Rights, Citizenship and Democracy Course draws attention to with topics such as human rights, effective citizenship. In terms of content, it has an important place in contemporary education concept. It is thought ... -
Evaluation ofsocial studies teachers’ usage situation ofliterary works intheir courses: Bartın sample
(Bartın Üniversitesi, 2018)Literature can be defined as a branch of art by which people express their emotions, thoughts, imaginations and ideals verbally or in written through language. It is one of the many ... -
Grafik örgütleyicilerin dil öğretme ve öğrenme alanlarındaki başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması
(2017-07-06)Bu araştırmanın amacı, grafik örgütleyicilerin dil öğretme ve öğrenme alanlarında geleneksel tekniklere göre öğrenci başarısı üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını incelemektir. Bu doğrultuda söz konusu alanda ... -
Hikâye edici metin yapısı öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin yazma kaygılarına etkisi
(2016)Bu araştırmanın amacı hikâye edici metin yapıları öğretiminin öğrencilerin yazma kaygı düzeylerine olan etkisini belirlemektir. Ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın ... -
The impact of teaching the subjects under "science in time" unit in the social studies class in the 7th grade using jigsaw technique on the academic success of the students
(Universal Journal of Educational Research, 2017)The main point in today’s educational approach is that it is based on a student-centered approach. One of the alternative instruction techniques having a convenient content for this system is the ... -
Intangible cultural heritage attitude scale: validity and reliability study
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2019)The goal of this study is to develop a valid and reliable assessment instrument for determining the attitudes of secondary school students towards intangible cultural heritage components. Items included in the assessment ... -
An investigation of secondary school 7th grade students’ awareness for intangible cultural heritage
(İESTE, 2017)The aim of this study is to determine the secondary school students’ views about the intangible cultural heritage (ICH) elements, which are in the social studies curriculum, and to raise awareness of these elements if ...