Emniyet kemerinin trafik güvenliğindeki rolü: Kamu spotlarının nitel analizi
Göster/ Aç
Tarih
2023-04-30Yazar
Gülada, Mehmet Ozan
Avcı, Özkan
Çakı, Caner
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Trafikte emniyet kemerinin kullanımı, meydana gelebilecek trafik kazalarında ağır yaralanma riskini önemli ölçüde azaltmaktadır. Bu nedenle yasal düzenlemeler, trafikte motorlu taşıt kullanan sürücülerin emniyet kemeri takmasını zorunlu kılmıştır. Trafikte emniyet kemeri takmayan sürücülere yaptırım uygulanarak, emniyet kemeri kullanma alışkanlığı kazandırılmasına çalışılmaktadır. Bunun yanında trafikte emniyet kemeri kullanımının önemine yönelik farkındalık oluşturmak amacıyla da çeşitli kamu spotları hazırlanmaktadır. Bu kamu spotlarında yer verilen görsel ve yazılı göstergeler üzerinden trafikte sürücülerin emniyet kemeri kullanımı teşvik edilmeye çalışılmaktadır. Bu çalışmada, trafikte emniyet kemeri kullanımını teşvik etmek üzere hazırlanan kamu spotlarında ne tür mesajların verildiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bunun için çalışmada emniyet kemeri kullanımı ve trafik güvenliği üzerine hazırlanan kamu spotlarındaki görsel ve yazılı göstergeler, trafik güvenliği bağlamında Louis Hjelmslev’in Gösterge Modeli üzerinden göstergebilim yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, kamu spotlarında yer alan mesajların ölüm, yaralanma ve aile vurgusu üzerinden şekillendiğini ortaya koymuştur. Bu açıdan incelenen kamu spotlarında, korku çekiciliği ve hüzün çekiciliği türünde duygu çekicilikleri kullanılarak insanların trafikte emniyet kemeri kullanmasının teşvik edilmeye çalışıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Seat belt using in traffic significantly reduces the risk of serious injury in potential traffic accidents. For this reason, legal regulations make it mandatory for drivers who use motor vehicles in traffic to wear seat belts. Sanctions are imposed on drivers who do not wear seat belts in traffic, and efforts are made to gain the habit of using seat belts. In addition, various public service announcements are prepared in order to raise awareness about the importance of using seat belts in traffic. The use of seat belts in traffic is sought to be encouraged through the visual and written indicators in these public service announcements. In this study, it was aimed to determine what kind of messages were given in the public service announcements prepared to encourage the use of seat belts in traffic. For this purpose, visual and written indicators in public service announcements prepared on the use of seat belts and traffic safety were analyzed through Louis Hjelmslev's Sign Model using the semiotic method in the context of traffic safety. The findings highlighted that messages in public service announcements were formed through the emphasis on death, injury and family. In the public service advertisements examined in this respect, it was concluded that people were encouraged to use seat belts in traffic by using emotional appeals such as fear appeal and sadness appeal.