Televizyon-edebiyat ilişkisi bağlamında Ezel dizisi
Özet
Yirminci yüzyılda icat edilen ve teknolojik gelişmelerle birlikte özellikle son çeyrek asırda yaygınlaşarak gündelik hayatın önemli bir unsuru olan televizyonun sosyal ve kültürel etkileri araştırmacılar/düşünürler tarafından irdelenmektedir. Televizyonun bilhassa kitap okuma alışkanlığına ve bununla bağlantılı olarak edebiyata/kültüre zarar verdiği düşünülmektedir. Bir noktada olumsuz bir gerçek olarak karşımıza çıkan bu durumun yanında televizyon kanallarında oranca az olsa da edebiyat/sanat içerikli, okumayı teşvik edici yayınlar da yapılmaktadır.Makalemizde bu bağlamda Türk televizyon kanallarında 2009-2011 yılları arasında iki sezon hâlinde yayınlanan Ezel dizisini ele alacağız. Televizyonun eğlence içerikli yayınlarla izleyicileri kitap okumaktan uzaklaştırmasının aksine Ezel dizisi içerdiği edebî göndermelerle ve kitap okuma vurgusuyla genel televizyon yayınlarından ayrı bir yerde durmaktadır. Makalemizde dizinin bu özelliğini belirginleştirmek için dizide edebiyat eserlerine ve kitaplara yapılan göndermeleri ele alacağız. Social and cultural effects of television that is inventedin 20th century and became important element of daily life by spreading with technological developments especially in last quarter-century would be examined by researchers and philosophers. More particularly, it is thought that television damages the reading book habit and directly literature/culture. In a point, addition to this situation which confronts with us as a negative reality; literature/art thematic, promotive to read book broadcasts are also done in television channels even if they are little inpercentage. In this article, we approach to Ezel series which is featured in Turkish television channels between 2009-2011 years as two seasons. In contrast to television detracts watchers from reading book via fun contented broadcasts; Ezel series stands in a different point from general television broadcasts by literature adscription and reading book emphasis. In our article, we would approach to literature artworks and book adscriptions in series to make this feature of series explicit.