Temel Eğitim Bölümü Makale Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Determination of disaster awareness perception levels of class teachers
(Future Visions Journal, 2023-03-15)Turkey is more prone to disasters due to its geographical location. The population living in various regions of Turkey encountered several lethal disasters, including earthquakes, avalanches, floods, fires, and landslides ... -
Afet eğitiminde afetlere hazırlık: Üniversite öğrencileriyle tehlike avı
(Afet ve Risk Dergisi, 2023-03-31)Potansiyel afetler ülkesi Türkiye’nin batısında ve güneyinde yangınlar ve kuraklık devam ederken aynı zamanda kuzey ve doğu bölgelerinde sel, çığ, fırtına olayları meydana gelebilmektedir. Bu doğrultuda insanlara eğitim ... -
Teacher's opinions about remedial education program in primary schools
(The Journal of Limitless Education and Research, 2022-10-17)IYEP (Remedial Education Program in Primary Schools) was implemented in pilot provinces for the first time in 2018. The IYEP was prepared in order to eliminate the learning deficiencies of disadvantaged students in ... -
Assessment of geography perceptions of primary school teacher candidates by draw-write-tell technique
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2023-10-13)This study aimed to reveal the geography perceptions of primary school teacher candidates. The study group of the study that adopted a qualitative research method consisted of 160 primary school teacher candidates from all ... -
Teachers’ experiences of distance education triggered by COVID-19 in Finland and Turkey- digital transformation in practice
(International Online Journal of Education and Teaching, 2022-11-27)Distance education was typically selected teaching method as a response to the COVID-19 pandemic across the world. This article introduces the survey results on Finnish and Turkish teachers' experiences of distance education ... -
Comparative analysis of Turkey and Germany (Bavaria) secondary education curricula in terms of education for sustainable development
(Sciendo, 2022)Education for Sustainable Development (ESD) is a teaching and learning approach that is based on the principles that underpin sustainability and applies to all levels of education. However, there is a scarcity of research ... -
Social studies textbooks in Turkey in terms of citizenship and human rights: A critical discourse analysis
(International Journal of Curriculum and Instruction, 2022)Educational institutions play a significant role in today’s world, where the concepts of democracy and human rights gain more and more importance day by day. Every country aims to provide the qualifications that its citizens ... -
Prospective teachers’ views about creating websites for social studies teaching in distance education
(2021-10-01)The present study aims to investigate prospective teachers’ views about creating websites for social studies teaching in distance education. To this end, the study employed the case study method, one of the qualitative ... -
Kamu spotları ve zorunlu yayınları eğitimde kullanmak: Sosyal bilgiler öğretim programı özelinde ilişkilendirmeler
(Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022-01-24)Bu araştırmanın amacı; kamu spotu/zorunlu yayınlar ile sosyal bilgiler öğretim programı arasındaki ilişkileri ortaya koyarak bu yayınların sosyal bilgiler öğretim programına nasıl ve ne şekilde sirayet ettiğini belirlemektir. ... -
Sorry, I can't open my camera! social anxiety levels of prospective teachers’ in e-learning environments in the Covid-19 process
(International Journal of Contemporary Educational Research, 2023-03-06)The present study aims to determine the social anxiety levels of prospective teachers in e-learning environments. The research adopts the cross-sectional survey model. The study group consists of 506 pre-service teachers ... -
Disaster education in primary school: a qualitative research based on teachers’ opinions
(Psycho-Educational Research Reviews, 2022-11-04)This study aims to reveal the opinions of classroom teachers on disaster education in primary school. The study was conducted within the scope of phenomenology, one of the qualitative research methods, with 22 classroom ... -
Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullandıkları strateji, yöntem ve teknikler: nitel bir araştırma
(Journal of Innovative Research in Teacher Education, 2021-09-26)Bu araştırmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde strateji, yöntem ve tekniklerin kullanılma durumuna ve kullanma tercihlerine ilişkin görüşlerin belirlenmesidir. Temel nitel araştırma ... -
Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul 4. sınıf öğrenci tutumlarının incelenmesi
(2020-06-30)Bu çalışmada, 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanı konularının öğretiminde sınıf dışı eğitim etkinliklerinin uygulanmasının, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları ... -
Medya okuryazarlığı becerisinin medya okuryazarlık öğretim öz-yeterliklerini yordama düzeyi
(2020-03-03)Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı düzeyleri ile medya okuryazarlığı öğretim öz-yeterlikleri arasındaki ilişkileri belirlemektir. Çok boyutlu yordayıcı korelasyonel desenin ... -
The effect of outdoor education on the achievement and recall levels of primary school students in social studies course.
(2020)The aim of this study is to determine the effects of the implementation of activities based on outdoor education in social studies teaching on students' academic achievement and their level of knowledge recall. In the ... -
ABD ve Kanada’da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi
(Ahi Evran Üniversitesi, 2016-08)Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili ABD ve Kanada’da hazırlanmış tezlerin değerlendirilmesidir. Araştırma analitik araştırma modelindedir. Araştırma verileri doküman inceleme kullanılarak elde edilmiştir. ... -
Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi
(The Journal of Academic Social Science Studies, 2016-06-30)Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki coğrafi kavramları anlama düzeylerini belirleyip sahip oldukları coğrafi kavram yanılgılarını tanımlamak ve ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel ... -
Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki becerilerin 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan etkinlikler kapsamında incelenmesi
(The Journal of Academic Social Science Studies, 2019-12-31)Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki beceriler ile 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabındaki etkinliklerin uyumunun incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ... -
Sınıf dışı eğitim etkinliklerine yönelik öğrenci görüşleri
(Turkish Studies, 2019-06-10)Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitime dayalı gerçekleştirilen etkinliklere yönelik öğrenci görüşlerini incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olgubilim ... -
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin “öğretmenlik uygulaması” dersine ilişkin görüş ve önerileri
(Turkish Studies, 2018-06)Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin bakış açısından öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri ve önerileri ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma deseniyle ...