Ücretli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar
Abstract
Eğitim faaliyeti, sadece öğrenilmesi gereken bilginin aktarıldığı mekanik bir süreç olmayıp, insan
ilişkilerinin de yer alması gereken etkileşimli bir süreçtir. Bu nedenle kullanılacak eğitim materyali ne olursa
olsun, öğretmenin eğitimdeki rolü önemini korumaktadır. Eğitim sisteminin başarısı, sistemi işletecek olan
öğretmenlerin niteliklerine bağlıdır. Ülkemizde öğretmen istihdamında kadrolu, sözleşmeli, ücretli öğretmenlik
gibi farklı uygulamalar görülmektedir. Bu çalışma ücretli çalışan öğretmenlerin çalışmaları sırasında
karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşlerini değerlendirilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
Bartın ilinde, farklı kademe ve okullarda çalışan 30 ücretli çalışan öğretmen oluşturmaktadır. 30 katılımcı ile
Bartın il merkezinde çalışan tüm ücretli öğretmenlere ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden betimsel model kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ücretli çalışan öğretmenlere görüşme
formu hazırlanmıştır. Verilerin analizinde, verilen cevapların frekanslarına bakılıp yüzdeleri alınmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan bazıları şöyledir: Genel olarak ücretli çalışan öğretmenler, aldıkları
ücretin yeterli olmadığını ve özlük haklarının bulunmadığını belirtmişlerdir. Geçici öğretmen olarak çalışmanın
motivasyonlarını olumsuz etkilediğini, kadroya geçmeyle ilgili kaygılarının yüksek olduğunu, çalıştıkları
okullarda huzurlu hissetmediklerini, kendi alanı dışında çalışmanın uygun olmadığını ve sürekli öğretmen
değişikliğinin öğrenci başarısını olumsuz yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Education activity, just need to learn it is not a mechanical process in which information is transferred, is an interactive process in which human relations must also take place. Therefore regardless of the educational material to be used, the role of the teacher in education remains important. The success of the education system, depends on the characteristics of the teachers will operate the system. In our country, different practicessuch as permanent, contracted, paid teachers are seen in teacher employment. The aim of this work is faced problems of the substitute teachers during the work. In the Bartın this researchs of the work groups part by 30 substitute teachers. It hasbeen tried to reach allsubstituteteachersin Bartın city center working with 30 participants.Descriptive model used in qualitative research process in the researchs.Interview form was prepared for data collecting tool about the substitute teachers. Analyzis of the data the frequencies of the answers given were taken into the percent. Results of the researchs we have some evidence like; substitute teachers are dissatisfied with their salary and they havent got their employee rights. They explained themselfs like; It effects their motivations negative they feel anxiety for the future they feel restless in the school.They think its not appropriate to work in different department and the students are become unsuccessful as a results of the constently changing teacher.